Det er 2010. Philip er på fjelltur med familien på Nesbyen. Han har nettopp sagt opp jobben som revisor og bestemt seg for aldri å gjøre et årsoppgjør igjen. Faren Cato har, på sin side, akkurat fortalt familien at han vurderer å selge Novaplan. Novaplan er selskapet han grunnla sammen med broren sin i 1992. De har jobbet med varmeovner i en årrekke, men hva nå?
Philip ser for seg alle ovnene som henger rundt i de tusen hjem. Støvete og gulnet i fargen, festet til nymalte vegger, og side om side med det siste innen interiør og design. Det henger liksom ikke på greip. Når vi bruker så mye tid og energi på å få vakre hjem, bør det jo være et marked for varmeovner med et flott design også? Familien Bryn kan ovner. Etter mange år i bransjen har de både nettverket og kunnskapen som skal til for å lykkes. Men Philip og Cato vil ikke videreselge andres varmeovner. De vil skape sine egne. Kan familien løfte varmeovner fra å være et «nødvendig onde» til å bli et produkt som folk faktisk vil vise frem?
Plutselig er fremtiden like klar som fjelluften på Nesbyen. Philip og Cato bestemmer seg for å satse.
Å skape sine egne ovner er lettere sagt enn gjort, men en av Philips største styrker er at han vet hva som appellerer til folk. Han kan gjøre varme vakkert. En kald vinterdag tar varmeovnene form. Philip har en klar visjon. Han ser for seg ovner som svever og flyter i ett med veggen. Ovner som kan flyttes rundt på gulvet. Ovner med avrundete hjørner og buet front. Ingen støvete og misfargete ovner så langt øyet kan se. Bare svart og hvitt. Enkelt og elegant.
Mill har allerede lansert en panelovn i glass og en i stål, og salget går så det suser. At ovnene slår gjennom her i Norge – er ikke så overraskende for familien Bryn. Vi bor tross alt i et land der stormene herjer om høsten og snøen ligger som et lokk på vinteren. Der menneskene tilbringer nesten 90 % av tiden sin innendørs, og er viden kjent for hygge og kos.
Hvis du vokser opp i et kaldt, grovt klima, er sjansen stor for at du vil kunne lage svært effektive ovner. Som det viser seg vil den bærbare varmeapparatet som Philip så for seg den kalde vinterdagen være gjennombruddet og starten på det internasjonale Mill-eventyret
Det er mye som tyder på at det er behov for vakre varmeovner i resten av verden også, og at det er lite innovasjon innen design på det internasjonale ovnsmarkedet, for alle vil ha de nye designovnene fra Norge. Interessen blir ikke mindre når Mill mottar den prestisjetunge designprisen «Red dot», og får varme anbefalinger i anerkjente aviser og publikasjoner i utlandet.
Gründerånden står sterkt i Mill. De tre ansatte bretter opp ermene, men når hele verden skal ha varmeovner trenger de forsterkninger. Forsterkningen heter Ane. Hun er kona til Philip, brennende engasjert i å jobbe med merkevarer og produkter, og rå på å drive frem resultater. Nå raser bestillingene inn fra hele verden. Fra Japan, Korea, USA, Nederland og et tyvetalls land til.
Det er Mill til frokost, middag og kvelds. Det er diskusjoner med far og sønn, og mann og kone, på familiehytta på Nesbyen. Diskusjonene resulterer i nye ideer.
For det holder ikke at ting er pent. Det må være smart. Bak de vakre varmeovnfrontene skjuler det seg plutselig WiFi og teknologi, som gjør at folk flest kan styre ovnene fra en app – uansett hvor de befinner seg i verden. I løpet av noen få år blir dette den best likte varmestyringsappen i Norden. Ambisjonene til Mill er ikke lenger bare å designe nye produkter. Nå er det vel så viktig å skape gode brukeropplevelser og være helt i tet når det gjelder teknologi.
Hvile? Nei, familien Bryn driver ikke med det. Det er for mye å gjøre, utvikle, forbedre, og de blir aldri ferdige. Drivkraften er å skape smarte og vakre ovner for fremtiden, som kan hjelpe mennesker med å spare penger og miljø, og samtidig ha det varmt og godt hjemme. Da kan man ikke hvile.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |