Ofte stilte spørsmål

For oppdatert serverstatus og driftsmeldinger, klikk her.  

Her får du svar på de mest stilte spørsmålene om våre produkter og tjenester. 

Migrering

Vi har i snart to år jobbet med en ny plattform for alle Mill-enhetene for å kunne utvikle spennende og nye funksjoner i tiden fremover. Den gamle plattformen ble bygget i 2016 og det er mye som har skjedd siden den tid når det gjelder teknologi, funksjoner og muligheter for smarte produkter, som ikke er mulig å få til på dagens plattformarkitektur. For å kunne tilby disse nye funksjonene og samtidig bedre stabilitet og minimere nedetid på plattformen bygget vi en ny Mill-plattform hvor vi bruker IOT verktøy fra AWS (Amazon Web Services) som byggeklosser. Eksempel på nye funksjoner vi ønsker å komme med er strømprisoptimalisering, Matter-støtte etc 

For å kunne migrere må man ha den nyeste appversjonen av Mill Norway appen (Appversjon 4.5.4 på Android og 4.7.3 på iOS) og så vil appen guide deg gjennom prosessen. Om du ikke har på automatisk oppdatering gjennom Appstore eller Google Play Store kan du manuelt oppdatere appen. 

Tips! For å kunne dele hus med andre brukere så må dere sørge for at dere begge er på samme plattform ellers vil det ikke dukke opp hos den andre brukeren.  

Tips! Har man appversjon 4.3.22 på Android eller 4.5.2 på iOS (eller eldre) så er man på gammel plattform. 

 

1. Åpne opp Mill appen 
2. Trykk på «Innstillinger» nederst til høyre på skjermen
 
3. Scroll til nederst på siden og trykk på «Om Mill»
4. Appversjonen står i grått nesten nederst på denne siden 

Vi arbeider aktivt med migrering av våre brukere og deres enheter til denne nye plattformen. I løpet av migreringsprosessen blir brukerkonto(er), ovner og innstillinger overført til den nye plattformen automatisk.  

Ved migrering vil man normalt sett se ovnene sine i appen innen en time, men for enkelte som støter på et problem i migreringsprosessen kan det ta 24-48 timer før du ser ovnene i appen. Vi ønsker å påpeke at ovnene dine vil fortsette å følge de temperaturene du har satt på de ulike modusene, men du vil altså ikke se dem i appen. 

På grunn av ustabilitet i den tidligere plattformen har det oppstått utfordringer for enkelte kunder hvor kontoer og innstillinger er migrert, men enhetene er fortsatt tilknyttet den gamle plattformen. I dette tilfellet er det viktig å merke seg at det ikke er nødvendig å tilbakestille eller slå av ovnene. De vil fortsette å følge de temperaturene du har satt på de ulike modusene.  

Vi arbeider aktivt med å flytte over de enhetene som fremdeles er tilknyttet den gamle plattformen til din konto på den nye plattformen.  

Avansert: Dersom du har Gen 3 (eller Gen 3M. Husk å velge riktig generasjonstype i appen! Generasjonsnummeret står under lokket til displayet på panelovnene) ovner og har tilgang til dem fysisk, har du muligheten til å tilbakestille dem og koble dem opp på nytt (om du ønsker å unngå ventetid om migreringen har feilet for deg). For Gen 2 ovner anbefaler vi derimot at du venter slik at vi overfører dem for deg, da Gen 2 ovner kan være noe mer krevende å koble opp igjen til din WiFi ruter. 

Begge brukere må være på samme plattform. Ofte har en bruker migrert, mens den andre ikke har gjort det enda. Så lenge begge bruker nyeste appversjon vil deling av hus fungere som normalt. 

Historiske data blir overført i etterkant av migreringen. Dette er store mengder data og kan ta noe tid (et par uker).  

Ny statistikk generert etter at man har migrert vil for tiden kunne ha en forsinkelse på et par timer, men vi jobber kontinuerlig med å forbedre dette slik at oppdateringen av statistikk skjer hyppigere. 

Dersom du har Gen2 ovner som ikke lenger viser forbruk kan du gå til ovnens innstillinger for å forsikre deg om at watt-verdien er korrekt. Hvis den står oppgitt som «0» kan du endre til riktig verdi her og statistikken vil vises igjen etter noen timer.

For å endre/finne wattverdien gjør du følgende:
1. Trykk på rommet ovnen er koblet til
2. Scroll ned på romsiden til du kommer til «Enheter». Trykk på ovnen din
3. Scroll ned på enhetsiden til du ser «Avansert modus»
4. Sett korrekt effekt under «Effekt» 

Gen1 ovnene ble produsert og solgt i 2016 og er nå over 7 år gamle. Mye har skjedd siden den tid når det gjelder fastvare (firmware). Blant annet er det slik at Gen1 ovner ikke har OTA funksjon (Over the Air oppdateringer) som gjør at vi ikke kan oppgradere fastvaren til ovnene og de vil derfor ikke fysisk migreres til ny plattform. Slik det er nå vil man kunne styre Gen1 ovnene som en uavhengig enhet og sette ønsket temperatur, se hva registrert romtemperatur er og å skru ovnen av/på. Man kan altså ikke lage ukeprogram og andre avanserte funksjoner lenger, dessverre.  

Vi ønsker at flest mulig skal komme over på ny plattform og styre ovnene sine derfra, også Gen 1-ovner. Har du en Gen 1 ovn er det veldig fint hvis du kan sende oss en henvendelse til https://millheat.zendesk.com/hc/no/requests/new hvor du i emnefeltet skriver «Gen 1-ovn» og deler serienummer og modellnavn (står på siden av ovnen), så kommer vi tilbake til deg med en løsning.»

Tidlig i migreringsprosessen så ble det oppdaget en bug som forårsaket av effektnivå ikke ble migrert over. Brukere som har migrert etter 10. Oktober 2023 skal ikke ha dette problemet. Brukere som har migrert før denne datoen får sine ovner automatisk korrigert til riktig verdig uten at du trenger å foreta deg noe. Se for øvrig informasjon under «Hvorfor mangler statistikken?» om hvordan man setter eller sjekker watt-verdien. 

Når kontoen og ovnene dine har blitt migrert over til ny plattform så vil ikke lenger den gamle Tibber integrasjonen fungere. Du må logg deg inn på Tibber appen og bruke Mill 2.0 integrasjonen og ikke Mill 1.0. Bruker du andre smarthus løsninger så kan du være lurt å se om de har laget nye integrasjoner som støtter vært nye API som feks Home Assistant.  

Etter at du har migrert så må du ta i bruk vår nye API løsning. Den gamle API løsningen vil ikke lenger fungere etter at du har migrert. Du finner dokumentasjon om det nye API’et her: http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/ 

Det er for tiden stor pågang hos support og svartiden er litt lenger enn normalt, men vi svarer på alle henvendelser fortløpende. Det er viktig at du ikke sender inn flere henvendelser da det vil gjøre at din supporthenvendelse havner lengre bak i køen. 

Oppkobling Gen2

Om du har problemer med å koble opp din Gen2 ovn så anbefaler vi deg å se på denne guiden vi har laget: Guide for oppkobling av generasjon 2 enheter – Mill International AS (zendesk.com) 

Reservedeler

Mill har enkelte reservedeler tilgjengelig for bestilling. Ta kontakt med oss via
kontaktskjema om du behøver reservedeler til et produkt.

Eksempel på deler vi har:

• Veggbraketter til de fleste panelovner, utenom PH-serien som har vært ute av
produksjon i lengre tid
• Ekstra displaylokk til panelovner
• Føtter til gulvstående ovner
• Ekstra fjernkontroll til  terrassevarmere
• Ekstra varmerør til terrassevarmere
• Ekstra veggbrakett til terrassevarmer
• Diverse plastknotter og skruer
• Deler til NP42 gassovn

Valg av varmeovn

Vi anbefaler 70 – 100 watt per kvadratmeter, avhengig av hvor godt isolert bygningen er. For store rom anbefales det gjerne mer enn en ovn, så lenge den totale watteffekten på ovnen(e) er stor nok med tanke på rommets størrelse. En større og kraftigere ovn vil naturligvis varme opp rommet raskere enn en liten ovn med lav wattstyrke. Dersom man ikke har nok wattstyrke i et rom vil det begrense maks-temperaturen man kan oppnå i de kaldeste månedene av året.

Alle elektriske ovner har av natur 100% effektivitet ettersom all strømmen ovnen bruker blir gjort om til varme. Kontrollpanel, WiFi-mottaker og lignende bruker ubetydelig lite strøm.

Alle Mill-panelovner har lav overflatetemperatur, spesielt glassovnene egner seg godt til barnerom da glass har lav ledeevne av varme. Våre glasspanelovner på 600, 700, 1200 og 1300 watt har de absolutt laveste overflatetemperaturene i vårt sortiment. Alle våre panelovner har overopphetingsvern som gjør at ovnen skrur seg av automatisk hvis ovnen tildekkes ved uhell.
Mill panelovner kommer standard med 1,3 m lang ledning som kommer ut fra ovnens høyre side. Vår minste panelovn på 250 w har ledningslengde på 0,8 meter. Av autorisert elektriker kan ledningslengden modifiseres til totalt 1,9 meter i henhold til europeisk lov
Kulderas eller trekk fra vindu er et fenomen som oppstår ved at det kalde glasset i vinduet kjøler ned luften som ligger inntil. Denne luften vil så falle ned og spre seg langs gulvet. For å motvirke dette anbefales det å sette en ovn under vinduet slik at man varmer opp den kalde luften med en gang den kommer inn i rommet.

Alle Mill-panelovner har IPX4 sertifisering og er godkjent for bruk i våtrom sone 2. De kan derfor fint brukes på et bad. 

Det er fordeler og ulemper med begge. En panelovn har et varmeelement av aluminium som er i direkte kontakt med luften. Dette gjør at den kan varme opp rommet raskt. En oljeovn bruker lengre tid på å bli varm, men fordelen er at oljen ikke varmer opp luften direkte. Det gir en mer behagelig luftkvalitet.

En konveksjonsovn baserer seg på at varm luft stiger og kald luft synker. Ovnen trekker inn kald luft fra gulvet i rommet og sender ut varm luft på toppen. Dette er en effektiv måte å varme opp et rom på, fordi den skaper god luftsirkulasjon uten bruk av vifter. Når den varme luften fra ovnen begynner å miste varmeenergi, synker den ned til gulvet igjen og prosessen gjentas. Det finnes mange ulike typer konveksjonsovner. Den mest populære typen i Norge er elektriske panelovner. 

Nei. Våre panelovner og 1200-watt konveksjonsovner er godkjent for bruk uten tilsyn. Flere av modellene våre er såkalte tilleggsvarmere, og disse skal kun brukes under tilsyn. Dette gjelder for eksempel frittstående vifteovner med varmetrådelement. 

 

Alle våre ovner med LED-display viser hvilken temperatur som er aktiv. Dersom en ovn f.eks stilles til 22 grader, så vil ovnen kun avgi varme når temperaturen i rommet er under 22 grader. Når ovnen registrerer at temperaturen har nådd 22 grader vil den slutte å varme frem til temperaturen begynner å synke. Ovnene har også en lyn-lampe som lyser når ovnen avgir varme. 

Ovner med mekanisk termostat er noe mindre presise. De har et hjul man kan snu på fritt. Minsteverdi på hjulet er ca. 5 grader. Maks verdi er ca. 35 grader. Hvis hjulet settes halvveis opp tilsvarer dette ca. 22 grader. 

Ikke veldig mye. Begge typene er like med unntak av frontpanelet. Verdt å nevne at Mill glass generelt sett har en lavere overflatetemperatur, ettersom glass ikke holder på varmen like mye som stål. 

Ja, på samme måte som hjemme. Du trenger kun Mill WiFi ovn eller WiFi socket og en WiFi-ruter med internettilgang. Du trenger ingen hub eller å skifte termostater. Du bytter enkelt mellom ulike hus på hjemskjermen i Millheat appen. 

Våre ovner er designet og tiltenkt normalt innendørs bruk. I et uisolert rom kan man få raske og hyppige endringer i temperatur og fuktighet, og dette kan over tid skade produktet. Vi anbefaler derfor at man i en garasje eller lignende heller velger et mer egnet og typegodkjent produkt som tåler det aktuelle miljøet bedre. 

De aller fleste av våre ovner er enkelisolert og krever jordet stikkontakt. Unntaket er CUS1800-modellene som har dobbeltisolert ledning og derfor ikke trenger jordet kontakt. 

Mill WiFi

En uavhengig enhet er en enhet som ikke er tilknyttet et rom i appen. Enheter som er knyttet til rom vil følge et bestemt ukesprogram og endre temperatur deretter. Man kan ha flere enheter i samme rom. 

Uavhengige enheter styres hver for seg. De vil ikke følge et program og styres i stedet ved en enkel temperatur-slider og en av/på bryter. 

Mill WiFi Socket har noen unike funksjoner som kun kan brukes når den er satt opp som uavhengig enhet. Disse funksjonene er kjølemodus og mulighet til å deaktivere temperatursensoren.  

Ja. Appen har en funksjon for deling av hus, som lar deg dele tilgangen til dine enheter med andre. 

Med generasjon 1 og 2-ovner er ikke dette mulig. Når disse er koblet til WiFi er det det kun WiFi som kan påvirke temperaturinnstilling. Men man kan enkelt skru WiFi midlertidig av ved å trykke kort på ovnens WiFi-knapp. Trykk på knappen igjen for å koble til WiFi. 

Med generasjon 3 ovner kan man endre temperatur med de fysiske knappene selv når den er koblet til WiFi. Man kan aktivere barnelås eller kommersiell lås i appen om man ikke ønsker at dette skal være mulig. 

 

Alle våre enheter utenom de produsert før 2013 har minnefunksjon. Dersom strømmen går så vil de huske hvilken temperatur de var stilt inn på når strømmen kommer tilbake. WiFi-enheter vil koble seg på nett igjen automatisk og følge samme styring som før. 

Vi har 3 forskjellige generasjoner av WiFi-styring for våre enheter. Nedenfor ser du serienummeret for de ulike generasjonene. Serienummeret finner du på ditt produkt. 

Generasjon 1: 

  • SKAG-XXXX 

Generasjon 2: 

  • SKAH-XXXX 
  • SKAI-XXXX 
  • SKAJ-XXXX 
  • SKAK-XXXX 

Generasjon 3: 

  • SKAL-XXXX 

De overnevnte serienummerne finnes også på enheter uten WiFi. Alle WiFi-ovner har «WiFi» i modellnavnet. 

 

Dersom du har et nytt nettverk eller har endret nettverksnavn/passordWiFi-systemet, så må enheten nullstilles og settes opp på nytt. Man kan legge den til i samme rom/hus i appen som før. 

De aller fleste av våre ovner er enkelisolert og krever jordet stikkontakt. Unntaket er CUS1800-modellene som har dobbeltisolert ledning og derfor ikke trenger jordet kontakt. 

Mill WiFi Socket

Mill WiFi Socket er en liten sak man kan sette mellom en tradisjonell varmeovn og stikkontakten for å styre ovnen via mobiltelefonen. WiFi Socket er utstyrt med en termostat som gjør at den kan skru en ovn av og på for å opprettholde en valgt temperatur i rommet. Socket har samme muligheter for ukesprogram og timer som våre WiFi-ovner. 

WiFi-Socket er godkjent for bruk opptil 10A, 2300W. den fungerer med de aller fleste varmeovner på markedet, med noen unntak: 

Det er viktig at ovnen socket brukes med husker sin temperaturinnstilling etter et strømbrudd. Hvis du f.eks har en ovn med digitalt display som alltid går til 20 grader når man slår på strømmen vil det skape problemer fordi ovnen ikke vil tillate at det blir mer enn 20 grader i rommet. 

Vi anbefaler at man stiller temperaturen på ovnen en god del høyere enn hva man ønsker som maks, f.eks 25 grader. Da unngår man at det kommer konflikt mellom WiFi Socket og ovnens eget termostat.

Merk at Mill WiFi socket kun skal brukes med ovner som er godkjent for varig/fast bruk uten tilsyn.  

Ja. WiFi socket har en funksjon for å deaktivere temperatursensoren. Når det gjøres kan den brukes som en enkel WiFi-styrt av/på bryter. Da kan den for eksempel slå av og på en radio, vifte eller lampe. 

Merk at WiFi socket må være satt opp som en uavhengig enhet for at temperatursensoren skal kunne deaktiveres. Hvis enheten er lagt til i et rom må man først fjerne romtildelingen. 

WiFi-Socket er godkjent for bruk opptil 10A, 2300W. Men det er i dag regler på at alle nye varmtvannsberedere skal kobles direkte i koblingsboks, altså uten stikkontakt. 

Fra og med 2010 er det krav om at alle varmtvannsberedere over 2000w skal ha en fast kobling til el-nettet i boligen og da kan man ikke bruke noe imellom. I 2014 ble dette endre til alle over 1500w 

Om varmtvannssberederen er fra før 2010/2014, er innenfor strømspesifikasjonene til socketen, og har en vanlig stikkontakt, så er det fysisk mulig å bruke WiFi-socket til å styre den. Men det er ikke det produktet er designet for. Man må også tenke på at det finnes anbefalinger for minimumstemperatur som vannet burde holde for å unngå bakterier i tanken, så dette er ikke noe vi anbefaler. 

WiFi socket inneholder elektroniske komponenter som skaper varme. Temperatursensoren er montert nederst i venstre hjørne (sett forfra) slik at den er under de varme komponentene.

Dersom WiFi socket monteres opp ned eller pekende ut mot venstre kan varmen fra komponentene påvirke avlesningen til sensoren. Derfor anbefales det sterkt at WiFi socket monteres pekende nedover i kontakten. Om dette ikke er mulig burde den plasseres pekende ut mot høyre.

Om socketen er montert riktig i kontakten men fortsatt måler en uriktig temperatur, vennligst se vår guide for kalibrering av temperatursensor. 

Fysisk feilsøking

Alle generasjon 3 WiFi-panelovner, gen 3 WiFi-oljeovner, og gen 3 WiFi-konveksjonsovn (CO1200WiFi3)

  • Skru ovnen av med hovedbryter 
  • Skru den på igjen 
  • Innen 5 sekunder etter at ovnen er slått på, hold inne tannhjulknappen 20 sekunder frem til det står «Fr» på displayet (for Factory reset) 
  • Slipp knappen når du ser «Fr» og vent til displayet slutter å telle. 

Generasjon 3 WiFi-socket 

  • Hold inne enhetens WiFi-knapp i 5 sekunder, vent minst 10 sekunder før den eventuelt kobles til på nytt.
  • Viktig: Dersom barnelås er aktivert på socket via appen, så må man først deaktivere barnelåsen. Dette gjøres ved å holde inne socketens WiFi-knapp i 20 sekunder. Deretter kan den resettes ved å holde inne knappen i 5 sekunder.

Generasjon 1 og 2 WiFi-panelovner, og alle panelovner uten WiFi
Skru av ovnens hovedbryter. Hold deretter inne tannhjulsknappen mens du skrur på hovedbryteren igjen. Displayet vil telle opp. Når displayet viser 22 er den nullstilt. 

 

SG1200 og SG1200WiFi
Skru av ovnens hovedbryter. Hold deretter inne temperaturhjulet samtidig som du skrur ovnen på. Når displayet viser 22 er den nullstilt. 

 

Generasjon 2 WiFi-socket
Trykk og hold WiFi-knappen inne i 15 sekunder for å slette enhetens WiFi innstillinger. Ta den så ut og inn av kontakten. Den skal da blinke hurtig grønt når du trykker kort på knappen. 

 

Alle oljeovner med LED-display, utenom generasjon 3 WiFi

Skru av ovnens hovedbryter. Hold deretter inne tannhjulsknappen mens du skrur på hovedbryteren igjen. Displayet vil telle opp. Når displayet viser 22 er den nullstilt. 

 

Mill Sense luftsensor 

Hold inne knappen på toppen av enheten i 5 sekunder, vent så til den slutter å blinke. 

Termostaten i ovnen skal være presis til 0.2 grader +/-, men det kan oppstå avvik om det f.eks er luftstrømmer i rommet eller om ovnen er plassert et stykke bort fra der man normalt oppholder seg. 

De fleste ovner med digitalt display kan kalibreres for å kompensere for dette. Se i bruksanvisningen for din ovn for veiledning. WiFi-ovner samt WiFi Socket kan kalibreres via innstillinger i Mill-appen. 

Ovner med mekanisk termostat, samt ovner produsert før 2017 kan ikke kalibreres 

Ingen av våre ovner skal bråke betydelig. Det er normalt at de lager en liten klikkelyd når varmen går av og på. 

Mill generasjon 3 panelovner er 100 % lydløse. Om du opplever en uvanlig lyd fra ovnen, vennligst kontakt butikk eller leverandør av produktet. 

Oljeovner kan lage noe lyd av at oljen på innsiden beveger seg når den varmes opp. Viften i vifteovner vil naturligvis også lage noe lyd. 

Alle Mill-ovner med LED-display har et lynsymbol i displayet på ovnen som forteller deg om ovnen varmer eller ikke. Om denne lyser så skal ovnen varme. 

Om ovnen mot formodning ikke varmer, selv om lynsymbolet lyser, så kan det tyde på at det noe galt med Millovnen din. For å teste om ovnen er defekt eller ikke, gjør du følgende: 

  1. Resett ovnen (gjelder ikke ovner med mekanisk termostat) 
  2. Sett ovnen på MAX temperatur (35 grader) 
  3. Innen et par minutter skal ovnen være merkbar varm. Du kan sjekke dette ved å ha hånden over rillene på toppen 
  4. Om ovnen ikke varmer tar du kontakt med oss, evt. gå tilbake til butikken du kjøpte ovnen. NB! Husk at du må fremvise kvittering.

Alle Mill oljeovner, med unntak av AB-H700MINI har 3 ulike styrkenivåer. Ovnen har en bryter eller en knapp som går mellom disse nivåene: 

  • 1000w oljeovn: 400/600/1000w 
  • 1500w oljeovn: 600/900/1500w 
  • 2000w oljeovn: 800/1200/2000w 

Feilsøking i App

Hvis du ikke får kontakt med server, sjekk serverstatus her.

Om server er OK, kan dette skyldes noe lokalt hos deg. Forsøk å logge ut og inn av appen (via Innstillinger – Personlig informasjon). Om du er tilkoblet et jobbnettverk, et nettverk med enkelte brannmurer eller bruker VPN kan dette også sperre for kommunikasjon mot våre servere. Enkelte jobbtelefoner kan også ha andre sikkerhetsfunksjoner som skaper utfordringer. 

Valg av Mill terrassevarmere

ULG står for Ultra Low Glare. Det er en spesiell type varmerør som gir betydelig svakere rødt lys sammenlignet med et vanlig infrarødt varmerør. I praksis betyr det at man får et mer behagelig lys når terrassevarmeren er i bruk.

Våre terrassevarmere bruker infrarødt lys for varme med kort bølgelengde.
Terrassevarmerne varmer opp det lyset treffer, og ikke selve luften, dette gir over 90% varmeeffektivitet. Merk at en infrarød terrassevarmer er svært retningsbestemt, så man burde tenkte litt på hvor varmerøret rettes mot. Dette kan sammenlignes med sollys – Ting som ikke får lys fra terrassevarmeren på seg vil bli betydelig mindre oppvarmet.

Sammenlignet med rimeligere eller eldre produkter, er våre terrassevarmere svært
effektive. Terrassevarmere som benytter seg av kvarts-halogen eller stålrør har til sammenligning kun 60% og 40% varmeeffektivitet, ettersom disse må varme opp luften rundt enheten. Dette tar tid. En infrarød terrassevarmer vil gi full effekt og merkbar varme få sekunder etter at man slår den på.

Ja. De fleste modellene våre bruker samme fjernkontroll. Fjernkontrollen sender ut et infrarødt signal, slik at man må peke den mot enheten man ønsker å kontrollere.
Følgende modeller bruker ikke samme fjernkontroll, men kan fortsatt styres med samme kontroll om man har flere av samme modell:

  • T2000D (utgått modell)
  • JDB1500CL
  • CB1500Basic og CB2000Basic

Dette avhenger av hvor mange amper sikringen er, og hvor mye belastning sikringen har fra andre tilkoblede apparater. Man kan enkelt regne ut den totale mengden watt en sikring tåler ved å gange ampere på sikringen med 230v.
Eksempel: 16 ampere x 230v = 3680w. Altså en 16 ampere sikring kan belastes med ca. 3680 watt før den slår ut.

Noen terrassevarmere krever at man har en såkalt treg sikring. Det er normalt at en terrassevarmer trekker betydelig mer enn oppgitt watt akkurat i det man slår den på. En 2000w terrassevarmer kan f.eks trekke over 3000w de første sekundene etter man slår den på, etter kort tid går den ned til 2000w. På grunn av dette trenger man en sikring som ikke slår ut med en gang den får høy belasting, derav treg sikring. 

Noen av modellene våre har såkalt «slow start», som betyr at de gradvis øker effekten når man slå den på, og ikke overstiger oppgitt wattstyrke. Disse kan brukes på en normal sikring så lenge den totale belastningen på sikringen ikke blir for stor. Sjekk våre produktsider for info om hva slags sikring man trenger på ulike modeller. 

Alle våre veggmonterte terrassevarmere kan helt fint monteres opp ned, for eksempel hvis man trenger å ha strømkabelen på den andre siden. Man kan også montere veggbraketten under et halvtak eller lignende. Det som er viktig er at minimumsavstandene i bruksanvisningen følges. 

Alle våre veggmonterte terrassevarmere følger med et standard sett med veggskruer som egner seg for betong og trevegger. Det er ikke alltid at dette er riktig type skruer for din vegg, så det kan være lurt å forhøre seg med en byggevareforhandler om andre typer skruer. 

Ja. Alle våre terrassevarmere tåler å være ute hele året. 

Feilsøking terrassevarmere

Fjernkontroller kan kjøpes direkte fra oss. Kontaktskjema finner du her. 

Av sikkerhetshensyn starter alle terrassevarmere i standby-modus når man skrur på strømbryteren. Man må deretter bruke fjernkontrollen for å skru på varmen. På de fleste modeller behøver man fjernkontrollen for å skru på varmen, men det er noen unntak: 

Enkelte modeller har også en knapp på selve enheten man kan bruke for å skru på varmen:

  • CB2000BT-ULG har en liten knapp ved siden av strømbryteren som veksler mellom ulike effektnivåer 
  • JCD1500CL har også en knapp øverst som veksler mellom ulike effektnivåer. 
  • I tillegg har modeller fra 2022 og nyere en strømbryter med 3 posisjoner. « 0 » er helt av « I » gir full effekt hel tiden og « II » er normal standby hvor man bruker fjernkontroll for å justere effekten. 

Om terrassevarmeren ikke virker bør du først sjekke at stikkontakten fungerer og tilfredsstiller kravene for sikring spesifisert i brukermanualen. Det kan også være at fjernkontrollen er tom for strøm og kan trenge et nytt batteri. 

Om indikatorlyset skrur seg på, men terrassevarmeren ikke varmer, tyder dette på at varmerøret er defekt.  Varmerør er forbruksvare 2 års garanti fra kjøpsdato. Man kan bytte varmerøret på de fleste modellene, med noen unntak. Ta kontakt med oss angående dette. 

Av sikkerhetshensyn sender terrassevarmeren kun ut Bluetooth-signal når den er på og varmer. Dette er for å unngå at uvedkommende kan ta kontroll over den. 

For å styre enheten via Bluetooth må man først skru på varmen via fjernkontrollen eller knappen på siden av enheten. Da vil appen kunne finne den. 

Om man ønsker kan man endre innstillingen «Device Bluetooth control» i appen slik at enheten alltid er tilgjengelig på Bluetooth så lenge strømbryteren er på. Da kan man skru på varmen via telefonen.